Rozwój mowy dziecka: kluczowe umiejętności w różnych etapach rozwoju

Czy zastanawialiście się, jakie umiejętności językowe powinno opanować dziecko w określonym wieku? Rozwój mowy to proces pełen fascynujących etapów – od pierwszych dźwięków po pełne zdania. Każdy wiek niesie ze sobą określone umiejętności, które są ważne dla prawidłowego rozwoju komunikacji. Jakie to umiejętności?

Dziecko, które niedługo skończy pierwszy rok życia, powinno:

  • nawiązywać kontakt wzrokowy,
  • reagować na swoje imię,
  • wypowiadać pierwsze słowa,
  • posługiwać się samogłoskami A, I, E oraz niektórymi spółgłoskami (B, P, M, D),
  • naśladować odgłosy zwierzątek, ulubionych zabawek i używać wyrażeń dźwiękonaśladowczych do nazywania przedmiotów,
  • wykonywać niektóre gesty i dźwięki (np. gest wskazywania palcem, pożegnania: „PA, PA”),
  • w czasie snu mieć zamknięte usta i oddychać noskiem.

Rozwój mowy dziecka między pierwszym a drugim rokiem życia

Między pierwszym a drugim rokiem życia dziecko powinno:

  • rozumieć i reagować na proste komunikaty,
  • wypowiadać około 10 wyrazów i systematycznie poszerzać swój słownik,
  • wypowiadać większość samogłosek i wybrane spółgłoski (B, P, D, T, N, M, K, G, L),
  • samodzielnie wskazywać i próbować nazywać znane sobie przedmioty, ulubione zabawki, niespodziewane sytuacje (np. reagować na widok lecącego samolotu lub szczekającego pieska),
  • używać wyrażeń dźwiękonaśladowczych i własnych tworów językowych do określenia rzeczy lub sytuacji,
  • jeść z pomocą dorosłego pokarmy o różnej konsystencji,
  • pić z kubeczka z pomocą osoby dorosłej,
  • w czasie snu mieć zamknięte usta i oddychać noskiem.

Między 12 a 24 miesiącem życia maluch upraszcza i zniekształca wyrazy. Często wymawia tylko początek lub koniec słowa.

Rozwój mowy dziecka między drugim a trzecim rokiem życia

Między drugim a trzecim rokiem życia dziecko powinno:

  • rozumieć proste polecenia,
  • wypowiadać około 300 słów,
  • wymawiać wszystkie samogłoski oraz wybrane spółgłoski (np. M, P, B, F, T, D, N, K, G, oraz ich zmiękczenia, a także Ś, Ź, Ć, DŹ),
  • odpowiadać na proste pytania,
  • coraz częściej wypowiadać się zwrotami dwuwyrazowymi („mama am”, „ja siam”),
  • próbować samodzielnie jeść łyżeczką i widelcem,
  • w czasie snu mieć zamknięte usta i oddychać noskiem.

Między 24 a 36 miesiącem życia dziecko miesza formy gramatyczne i części mowy. Może rozmawiać ze sobą lub swoimi zabawkami. W czasie mówienia dziecko NIE wkłada języka między zęby.

Rozwój mowy dziecka między trzecim a czwartym rokiem życia

Między trzecim a czwartym rokiem życia dziecko powinno:

  • rozumieć coraz bardziej złożone polecenia,
  • wymawiać około 1000 słów,
  • wymawiać wszystkie samogłoski i wiele spółgłosek (np. M, N, P, B, T, D, K, G, H, F, W, Ł oraz ich zmiękczenia, a także głoski ciszące: Ś, Ź, Ć, DŹ, które często zastępują głoski: S, Z, C, DZ),
  • budować coraz dłuższe zdania,
  • zadawać dużo pytań,
  • rozpoznawać 4 kolory,
  • w czasie snu mieć zamknięte usta i oddychać noskiem,
  • samodzielnie pić z kubeczka,
  • posługiwać się widelcem i łyżką.

W czasie mówienia dziecko NIE wkłada języka między zęby.

Rozwój mowy dziecka między czwartym a piątym rokiem życia

Między czwartym a piątym rokiem życia dziecko powinno:

  • rozumieć związki przyczynowo-skutkowe,
  • realizować wszystkie samogłoski, większość spółgłosek, choć nadal może nie wymawiać SZ, Ż, CZ, DŻ i R (to proces, nie pośpieszajmy dziecka),
  • właściwie wymawiać i różnicować „S, Z, C, DZ” oraz „Ś, Ź, Ć, DŹ”,
  • wymawiać około 1500/2000 słów (a rozumieć jeszcze więcej),
  • opowiadać krótką historyjkę lub bajkę,
  • nazywać cechy przedmiotów (np. duży, mały),
  • rozpoznawać i nazywać kolory,
  • zadawać bardzo dużo pytań,
  • jeść samodzielnie widelcem i łyżeczką,
  • pić z kubka oraz przez słomkę,
  • spać z zamkniętą buzią i oddychać przez nos.

Mowa czterolatka jest coraz bardziej zrozumiała dla obcego otoczenia.

Rozwój mowy dziecka między piątym a szóstym rokiem życia

Między piątym a szóstym rokiem życia dziecko powinno:

  • posługiwać się całymi zdaniami,
  • wypowiadać około 2000 słów,
  • właściwie wymawiać i różnicować prawie wszystkie głoski, coraz częściej wymawiać głoskę „R”,
  • prawidłowo realizować tzw. trzy szeregi dentalizowane – to znaczy wyraźnie odróżniać: S/SZ/Ś, C/Ć/CZ, Z/Ź/Ż, DZ/DŹ/DŻ. Np. właściwie wypowiedzieć i wskazać słowa: KASZA, KASA i KASIA,
  • chętnie opowiadać o przebiegu jakiegoś zdarzenia, uwzględniając zależności przyczynowo-skutkowe,
  • w swoich wypowiedziach nazywać cechy przedmiotów i swobodnie określać relacje przestrzenne,
  • wykazywać ciekawość poznawczą, zadawać wiele pytań,
  • jeść samodzielnie, kroić plastikowym nożykiem, starać się utrzymać czystość wokół miejsca, w którym jadło,
  • żuć i połykać pokarmy z zamkniętymi ustami.

Dziecko, które ukończyło szósty rok życia, powinno:

  • dysponować właściwą wymową wszystkich głosek języka polskiego,
  • wypowiadać się na zadany temat,
  • udzielać odpowiedzi i zadawać pytania,
  • znać i używać przynajmniej 3000 słów,
  • podobnie jak na wcześniejszych etapach, spać z zamkniętą buzią, oddychać nosem, używać sztućców, żuć i połykać pokarmy z zamkniętymi ustami.

Scroll to Top