Gesty GORA to metoda, która wspiera dzieci z trudnościami komunikacyjnymi w nauce mowy poprzez obrazowanie ruchów artykulatorów – czyli narządów mowy, takich jak język, wargi czy podniebienie. Metoda ta polega na pokazywaniu ruchem dłoni, w jaki sposób układają się poszczególne narządy mowy podczas wypowiadania różnych głosek. Dzięki temu dzieci mogą łatwiej zrozumieć i naśladować odpowiednie ruchy, co przyspiesza proces przyswajania poprawnej artykulacji.
Gesty GORA w logopedii znajdują zastosowanie w pracy z dziećmi, które mają specyficzne zaburzenia mowy, takie jak:
- Afazja motoryczna – problemy z wyrażaniem mowy mimo rozumienia języka.
- ORM (Opóźniony Rozwój Mowy) – gdy rozwój mowy dziecka jest opóźniony względem rówieśników.
- Zaburzenia przetwarzania słuchowego – trudności w rozpoznawaniu i różnicowaniu dźwięków mowy.
Dzięki gestom GORA dzieci mogą lepiej rozumieć, jak formować dźwięki, co sprzyja ich ogólnemu rozwojowi komunikacji. To podejście jest szczególnie przydatne u dzieci, które mają trudności ze śledzeniem instrukcji słownych, ponieważ gesty te wprowadzają wizualne wsparcie.