Wielojęzyczność staje się coraz bardziej powszechnym zjawiskiem, a dzieci, które na co dzień stykają się z więcej niż jednym językiem, mogą potrzebować szczególnego wsparcia w rozwoju mowy. Z własnego doświadczenia wiem, jak fascynujący, ale i wymagający jest to proces.
Pierwszy raz zetknęłam się z wielojęzycznością w American School of Wrocław, do dziś z uśmiechem wspominam z jaką trudnością przychodziło mi zapamiętywanie imion i twarzy koreańskich dzieci. Później, mieszkając przez kilka lat w Hiszpanii, obserwowałam, jak moje własne dzieci przyswajają drugi język – tym razem z perspektywy rodzica.
Miałam też okazję asystować w zajęciach logopedycznych w szkole i przedszkolu „Airina” w Barcelonie, gdzie dzieci posługują się trzema językami: katalońskim, hiszpańskim i angielskim. Logopeda w takim środowisku ma wyjątkowe wyzwanie – pomaga dzieciom opanować fonetykę trzech różnych systemów językowych. Jest to niezwykle interesująca i skomplikowana praca, która wymaga precyzji i cierpliwości.
Jednak mimo różnic językowych, funkcje fizjologiczne, takie jak prawidłowy tor oddechowy, sposób połykania czy pozycja spoczynkowa języka, pozostają niezmienne. Niezależnie od kraju czy języka, w którym dziecko się wychowuje, te podstawowe funkcje muszą być realizowane prawidłowo.
W przypadku dzieci wielojęzycznych kluczowe jest, aby rozwój mowy szedł w parze z utrwalaniem prawidłowych wzorców oddechowych, artykulacyjnych i motorycznych. Na zajęciach logopedycznych staramy się, by dziecko przyswajało różne dźwięki i wzorce z każdego języka lub z tego na którym rodzicowi obecnie najbardziej zależy, z jednoczesnym utrwalaniem odpowiedniej pracy mięśni twarzy, języka i podniebienia.
Każde dziecko jest inne, dlatego terapia zawsze dostosowana jest do indywidualnych potrzeb. Niezależnie od tego, czy dziecko uczy się dwóch, trzech czy nawet czterech języków, prawidłowa realizacja dźwięków oraz funkcji oddechowych i połykania jest kluczowa.
Wielojęzyczność może być wspaniałym atutem w życiu dziecka. Niejednokrotnie wymaga jednak specjalnego czasu w których połączenia neuronowe będą miały możliwość nawiązania uporządkowania skomplikowanych znaczeń. Odpowiednia terapia logopedyczna pomoże dziecku opanować języki bez opóźnień i trudności związanych z wymową.