Terapia wad artykulacyjnych – czyli praca nad zamienianymi lub deformowanymi głoskami.

Wady wymowy potrafią skutecznie uprzykrzyć życie. Zauważają to już same przedszkolaki, które czasem skarżą się na to, że inni ich nie rozumieją. Zauważają to także dorośli: zapewne nie raz złapaliście się na tym, że słuchając wypowiedzi osoby publicznej skupiacie się bardziej na tym jakktoś coś mówi, niż co konkretnie mówi (choć jest to nieco głębszy temat).

Rodzaje wad wymowy

W swojej pracy zajmuje się różnego rodzaju problemami z prawidłową wymową. Dzięki indywidualnemu podejściu do każdego pacjenta mogę dobrać najbardziej skuteczne metody terapii zaburzeń artykulacyjnych.

Sygmatyzm

Do najczęściej spotykanych wad artykulacyjnych należy z pewnością sygmatyzm, czyli nieprawidłowa wymowa głosek z szeregów: szumiącego (SZ, Ż, CZ, DŻ), syczącego (S, Z, C, DZ) i ciszącego (Ś, Ź, Ć, DŹ). Sygmatyzm może polegać na zamienianiu głosek lub ich deformacji. Zamiana, czyli substytucja występuje u przedszkolaków dość często i uwidacznia się w zastępowaniu niewygodnych głosek tymi które są podobne, ale dla dziecka łatwiejsze. Najczęściej dochodzi tu do zamiany głosek szumiących na syczące, choć innych kombinacji znajdziemy również bardzo wiele. Deformacja jest z kolei związana z nieprawidłową realizacją głosek, co obecnie najczęściej manifestuje się w tzw. sygmatyzmie międzyzębowym, czyli takim, w którym język pcha się między ząbki, zamiast poruszać się wewnątrz buzi.

Rotacyzm

Rotacyzm – „reranie” – oznacza kłopoty z głoską R (swoją drogą cóż za ciekawe określenie dla kogoś kto R nie wymawia). Głoska ta jest najtrudniejszą dla aparatu mowy i pojawia się na końcu całej plejady gwiazd języka polskiego. I to właśnie na głoskę „R” czekają z upragnieniem rodzice, czasami niestety na siłę wywołując ją u dziecka. W rotacyzmie głoska R może być zastępowana inną, może w ogóle nie wybrzmiewać lub być deformowana. U ludzi z rotacyzmem możemy usłyszeć „R” przypominające francuskie, „R” angielskie, „R” z drżącymi policzkami i inne warianty. Ale na spokojnie, przede wszystkim nie ponaglajmy naszych pociech, czekajmy cierpliwie i dopiero jeśli 5 latek nadal nie mówi R, albo młodsze dziecko mówi R w „dziwny” sposób, to wtedy dopiero udajmy się po pomoc do logopedy.

Lambdacyzm

Lambdacyzm – oznacza trudności z głoską L.  Lambdacyzm często jest związany z budową wędzidełka językowego, czy z trudnościami z czuciem ułożenia języka. Bywa powiązany z rotacyzmem.

Kappacyzm i Gammacyzm

Kappacyzm i Gammacyzm – to kłopoty z głoskami K i G. Dziecko najczęściej wymienia je na T i D. Głoski K i G wymagają uniesienia tylnej części języka. Terapia polega więc na takim wyczuleniu aparatu mowy, że pacjent będzie w stanie uświadomić sobie, poczuć jak wiele możliwości mają mięśnie języka. K i G wymagają dobrej współpracy z przeponą i podniebieniem miękkim. W terapii kappacyzmu często sięgamy zatem po ćwiczenia świadomości całego ciała.

Jak to wygląda w praktyce?

Jeśli dziecko ma pięć lat i nadal „nie kce załoizyć capki” lub jeśli sześciolatek jeździ chętnie „jowejem” to zapraszam do kontaktu, numer znajduje się na górze strony.

No i jeszcze jedno – wady artykulacyjne to nie tylko zamienianie głosek, ale ich liczne deformacje. A język potrafi być bardzo twórczy i umiejscawiać się tam, gdzie nie jest proszony (np. między zębami) – walczymy zatem by język, żuchwa, wargi działały w sposób normatywny i nie zaburzały np. prawidłowego wzrostu zgryzu.

Scroll to Top